11 november 2016 Gewasbescherming nieuwsbrief Suzukii 23 =>Suzukii Enquete 2016 om te komen tot de 2017 acties

Nieuws
VNWPadmin
Site Admin
Berichten: 607
Lid geworden op: apr 5, '16, 14:10

11 november 2016 Gewasbescherming nieuwsbrief Suzukii 23 =>Suzukii Enquete 2016 om te komen tot de 2017 acties

Bericht door VNWPadmin »

Hierbij vraag ik u allen het enquete formulier betreffende de suzukii ervaringen in 2016 in te vullen, om ons te helpen, zoals hieronder beschreven, met de 2017 benadering van de suzukii , is in ons aller belang !!

Vul formulier in en vervang in de naam xxxxxxx met uw wijngaardnaam, en stuur naar sjansc@planet.nl
Als de vraag vermeldt "selecteer" open in de antwoordkolom de het selectie venster

Het is de bedoeling dat ik in de komende periode een aantal wijngaarden (commercieel en hobby) vraag of ik langs kan komen, om in meer detail de 2016 ervaringen te bespreken, ik denk op dit moment aan Hof van Dieren, Ol Diek, Heekenbroek, Reeborghesch, Fromberg, Kampenberg, Saalhof, De Koen, Wageningen, Fiere Wijnakker, Molenbeek, Achthoeven (Hesselink, Voerendaal, Tussen Rug en Rijn zijn gedaan, nu volgt Betuws Wijndomein)

Het enquete formulier:
2016-xxxxxxx-suzukii-enquete.xlsx
(13.3 KiB) 372 keer gedownload

En een voorbeeld......de info van Domein tussen Rug en Rijn ...inclusief de materiaal kosten per plant
2016-tussenrugenrijn-suzukii-enquete.xlsx
(15.17 KiB) 336 keer gedownload
============================================================================================
Beste Wijngaardenier


Wat betreft de 2016 oogst zie ik wijngaarden met minimale suzukii schade maar ook wijngaarden met schade

Het is nu zaak om uit te zoeken wat iedereen gedaan heeft wat betreft de suzukii, zodat we kunnen bepalen welke maatregelen beter helpen om schade te voorkomen en welke minder helpen

Zou bijvoorbeeld willen weten of het gebruik van Orthokiezelzuur in de 3 weken na de bloei (voor het ras) helpt (zoals een test bij universiteit Hoheheim aangeeft, minder eileg dan onbehandeld)

Om de ervaringen te verzamelen en daaruit te vinden wat beter / slechter werkt is het volgende gepland, waarbij ieders hulp belangrijk is:

U wordt binnenkort gevraagd een enquete formulier met vragen in te vullen

Op dit moment testen we het formulier bij een aantal wijngaarden

Daarnaast probeer ik een aantal wijngaarden te bezoeken om gezamenlijk de vragen door te nemen, hetgeen meer details oplevert betreffende het hoe en waarom iets gedaan is (zoals de eerste twee gesprekken al tonen)

Het resultaat (rapport met ook het resultaat van de nettern proeven) zal dan gebruikt worden om in het eerste kwartaal van 2017 te komen tot de "2017 suzukii acties" ook na verificatie met DLR / Agroscope enz (plannen dan een werksessie).

Dan nog:

Wageningen werkt aan een mogelijke vijand van de Suzukii vlieg (een schimmel), zover in een laboratorium omgeving getest, en in 2017 bij 2 veldtesten (hebben ook aangegeven dat wij geinteresseerd zijn), daarna komt de vraag of het een middel kan worden aan de orde
Op dit moment werken we aan de onderbouwing van een aanvraag voor een vrijstelling voor tracer / exirel voor 2017



Met Vr groeten
Henk Stiekema
simon crone => 00 31 (0)318 471475
Simon Crone
Beheerder VNWP communicatie (voor nou)
Plaats reactie